אולי נשתה קפה?
חוקרים מגלים כי אחרי כמה כוסות קפה קל לנו יותר להגיד "כן". מחקר חדש שנערך באוסטרליה מצביע על היכולת הקסומה של הקופאין לעזור לבן השיח שלנו להשתכנע. הממצאים יכולים לסייע לא רק לרווקים שמחפשים בני זוג; גם פוליטיקאים ואנשי פרסום יכולים להיעזר בקפה ככלי עבודה.
תגלית מדעית חדשה חושפת את הסיבה לכך שהאדם שיוצאים איתו לפגישה ראשונה מזמין אותך לקפה. ה"טיימס" הלונדוני פרסם היום (ב`), כי לקפאין יש יכולת להגמיש עמדות. אפילו כמות קטנה מהחומר שנחקר כה הרבה, מספיקה כדי לקרב את בני שיחם לעמדותיהם של שותפיהם לקפה.
תוצאות המחקר פורסמו ב"מגזין האירופי לפסיכולוגיה חברתית", והוא התבסס על ניסוי שבו השתתפו 140 סטודנטים ממערב אוסטרליה. ד"ר פרל מרטין מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת קווינסלנד, הסבירה כי הממצאים יכולים לסייע לא רק לרווקים שמחפשים בני זוג. גם פוליטיקאים ואנשי פרסום יכולים להעזר בקפה ככלי עבודה. "במצבים רבים שבהם נדרשים לשכנע בני שיח יכולות להיות לכך השלכות מעשיות", לדבריה
במהלך המחקר נשאלו הנחקרים לגבי עמדותיהם בקשר להפלות ולהמתות חסד. הם התבקשו לקרוא דעות המנוגדות לאלו שלהם בשתי הסוגיות. חלקם עשו זאת לאחר ששתו מיץ תפוזים וחלקם עשו זאת לאחר ששתו משקה בו עורבבה מנת קפאין שמשתווה לזו שבשתי כוסות קפה. בהמשך, נשאלו שוב לגבי עמדותיהם. הממצאים הוכיחו כי הקפאין חולל שינוי גדול בעמדות הסטודנטים.
ל"דיילי טלגרף" הסבירה ד"ר מרטין כי "משקאות שמכילים קפאין, כמו קוקה-קולה, תה או משקאות אנגריה יכולים בהחלט להשפיע על רמת השכנוע שתתקבל בקרב מאזינים לנאום פוליטי או לדבר המפרסם ברדיו, בטלוויזיה, בפרסומות או בפגישת עסקים".
מחקרים קודמים על קפאין גילו כי הוא מחדד את יכולת המוח לעבד מידע, ולכן המחקר הנוכחי עשוי להוות תפנית בגישת המחקר
השערה נוספת שנבדקה במחקר היא, האם קפאין למעשה גורם להשתכנע, כיוון שהוא משפר את מצב הרוח. זאת לאור העובדה הידועה כי כשאדם נתון במצב רוח חיובי, קל יותר להפוך אותו לתומך במסרים שמוצגים בפניו.
אך נקודת החולשה של המחקר היתה, כי התאוריה לגבי כושר השכנוע שמייחסים לקפאין הוכחה רק כשאילצו את הנסיינים להתמקד בטיעונים שהוצגו לפניהם. ברגע שדעתם הוסחה או שתשומת הלב שלהם פחתה, קשה היה להם לשנות את דעתם.